torsdag den 1. december 2011

Flapjacks, glutenfri

Har lige bagt disse småkager/snackbarer og jeg må sige, de forsvandt som dug for solen, min familie - især min søn - var helt vilde med dem. De kan bages på forskellige måder, alt efter om man vil have dem lidt seje, eller sprøde, som småkager eller som snackbarer. Som småkager skal de bredes lidt tyndere ud og bages en anelse længere. som snackbarer skal de bredes tykkere ud, ca 2 cm. tykt lag, og bagetiden skal være lidt kortere. Man kan vareier fyldet alt efter smag. Jeg bagte dem med lyse og mørke chokolade stykker og som småkager, men man kan også blade rosiner, abrikos tern, figen tern, tranebær, nødder, kerner osv. i. Pensle dem med chokolade, eller dyppe den ene ende i chokolade, kun fantasien sætter grænser.




Ingredienser
80 g brun farin
110 g smør
250 g havregryn
110 g hakket chokolade (lys, mørk eller hvid, alt efter smag og behag)
3 spsk sirup
knsp salt

Smelt smørret i en gryde ved lav varme, tilsæt sukker og sirup og smelt sammen til en jævn sirup.
Tænd ovnen på 200 grader.
Tag siruppen af varmen og tilsæt havregryn og mix godt.
Tilsæt salt og rør igen, og lad afkøle til det er lunkent.
Hak chokoladen i tern, og tilsæt når massen er tilpas afkølet, som chokoladen ikke smelter.
Fordel massen i en lille bradepande, og pres den godt sammen med en spatel eller ske.
Bag i ca 18 min, men hold øje med den, den må kun blive gylden. Hvis det er snackbarer skal bagetiden nok afkortes lidt, så den kun er gylden i kanten. Men prøv dig lidt frem, det varierer meget fra ovn til ovn.
Lad dem afkøle i 5 min, og skær i tern eller stænger
Lad dem afkøle helt i bradepanden.

Tips: Hvis du bruger andet fyld, kan du blande det som du vil, men blot holde dig til de 110 g som i denne opskrift er chokolade.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar