onsdag den 25. januar 2012

Chokoladekage med ostecreme, glutenfri


En lille lækker sag til søndagskaffen - ostecremen smager helt fantastisk. Kan fint serveres uden is.

1 1/4 dl vand
60 g smør
2 spsk kakao
150 g glutenfri mel, jeg brugte Schär C
2 tsk vanillesukker
1 tsk natron
220 g sukker
1 æg
0,6 dl kærnemælk

Creme
50 g smør, stuetemperatur
250 g flødeost, naturel (jeg brugte Philadelphia light)
160 g flormelis
25 g kakao

Tænd ovnen på 150 grader.
Bland vand, smør og kakao i en gryde og sæt gryden over ved svag varme til smørret lige akkurat er smeltet.
Sigt mel, natron og vanillesukker i en skål og bland med sukkeret.
Tilsæt smørblandingen og pisk det sammen.
Tilsæt æg og kærnemælk og pisk det hele sammen.
Hæld dejen i en springform og bag i 40-45 min.
Lad kagen afkøle 5 minutter inden den tages ud af formen og afkøles helt.

Bland smør og ost og pisk det i 6-8 min.
Tilsæt flormelis og kakao og pisk i yderligere 6-8 min til cremen er let og luftig. Stil cremen på køl ca 1 time, så den bliver mere fast.

Del chokoladekagen igennem så du får to bunde, eller stik den ud i små runde, som du så deler over til to. Læg ostecremen imellem de to bunde, og læg et godt lag på den øverste bund. Pynt med friske hindbær eller andre bær, lige inden servering.

6 kommentarer:

  1. Hej Doris

    Du nævner både i denne opskrift og i din scone opskrift, at melen skal sigtes. Er der en særlig grund til, at melen skal sigtes.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lone
      Det er bare for at undgå klumper. Synes tit det glutenfrie mel klumper, og de kan være svære at få rørt ud. Jeg sigter stort set altid både mel, kakao, bagepulver mm. for jeg synes tit der kan være hårde klumper i. Jeg begyndte på det for længe siden, da jeg i en periode bruge noget mel, hvor jeg var ude for at der var en sten i, så jeg knækkede et stykke af en tand, og fandt så efterfølgende sten i melet flere gange. Men i de kage opskrifter hvor melet skal vendes i, er det nødvendigt, for der er det næsten umuligt at få klumperne ordentlig rørt ud.
      Venlig hilsen
      Doris

      Slet
  2. Hvor mange personer er kagen til?

    SvarSlet
  3. Hejsa.
    Der er til omkring 8-10 personer vil jeg skyde på, hvis du laver den i en springform :)
    Mvh Doris

    SvarSlet
  4. Hej Doris, der står kakao to steder og så vidt jeg kan se skal der kun bruges 2 spsk:

    Bland vand, smør og kakao i en gryde og sæt gyden over ved svag varme til smørret lige akkurat er smeltet.

    Sigt mel, kakao, natron og vanillesukker i en skål og bland med sukkeret.

    Så hvor skal kakaoen anvendes?

    Og skal kagen være helt afkølet før den kan deles op?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa
      Jeg beklager fejlen, og takker fordi du gjorde opmærksom på den. Jeg har nu rettet opskriften, og kakaoen skal røres sammen med vand og smør i gryden.
      Jeg vil anbefale at kagen er helt afkølet inden du skærer i den. Det meste bagværk er klægt inde i midten så længe det stadig er varmt, så det er altid bedst at vente til tingene er kølet af.

      Mvh Doris

      Slet