torsdag den 6. oktober 2011

Glutenfri grønsagstærte med skinke


Umiddelbart virker det måske som en underlig blanding, at bruge mayonnaise, men tærten smager rigtig godt og bunden bliver lækker sprød. Dejen er meget nem at arbejde med, den klistrer ikke som det meste andet glutenfri gør. Denne opskrift er en af familiens absolutte favoritter, selv mine unger er vilde med den, trods alle grønsagerne. 

Dej:
120 g let mayonnaise (fra Netto, giver den absolut bedste bund)
120 g glutenfrit mel
salt og peber

Rør ingredienserne sammen og pres/rul ud i en tærteformen (26 cm.). Prik bunden med en gaffel for at undgå at den bobler op. For bag bunden ved 200 grader i 15 min.


Jeg har købt denne lille rulle, som er genial til at rulle tærter ol. ud med, direkte i formen. Den kan varmt anbefales. 

Fyld:
4 æg
100 g revet ost
400 g porrer, snittet i tynde ringe
400 g grønne bønner, snittet i halve
150 g skinketern
salt og peber 

Rens og snit porerne i tynde skiver. Kog porer og bønner sammen til de er næsten nok. Hæld dem i en si og pres vandet godt af, så du har mindst muligt væde med i tærten. Pisk æggene let sammen, bland grønsager og skinke i og krydder med salt og peber. Kom blandingen i den forbagte tærtebund og drys den revne ost over. Bag tærten i ca 15-20 min. v. 200 grader.

Serveres med en skål salat til. 

Tip:
Jeg har prøvet med forskellige mærker af mayonnaise, men den eneste som giver en super lækker og sprød bund, er Nettos let mayonnaise.

Tærten er inspireret af en opskrift fra Vægt Konsulenterne

6 kommentarer:

  1. Hej Doris
    Jeg har læst et sted at mayonnaise indeholder gluten. Er det så lidt at det ikke gør noget eller er det bare ikke sandt?.
    Mvh
    Anya

    SvarSlet
  2. Hej Anya
    Jeg synes ikke umiddelbart at jeg er stødt på mayonnaise som indeholder gluten, men læs for en sikkerhedsskyld altid indholdsfortegnelsen. Normalt er mayonnaise jo kun lavet af olie, æg, eddike og salt.
    Mvh Doris

    SvarSlet
  3. Hej Doris.
    Jeg er nyslået glutenallergiker og lykkelig for at have fundet din hjemmeside! Men jeg er selvsagt ikke særlig vidende på området endnu, så vil spørge hvilken slags mel det er du har brugt?
    Glæder mig til at prøve flere af dine opskrifter.
    Mvh.
    Janne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Janne
      Velkommen til, jeg er glad for at min blog kan hjælpe dig i gang :) Du kan bruge alle mulige melmixe til denne opskrift, finax grøn eller orange, semper mix eller grovmix, eller schaer mix B. Jeg plejer at bruge det jeg lige har i skabet :)
      Mvh Doris

      Slet
  4. Kære Doris

    Først mange mange tak for dine opskrifter, som for mig med mand, datter og børnebørn med glutenintolerence er en kæmpehjælp. Supergode opskrifter, som vi varmt anbefaler til andre.
    Kan du hjælpe med, hvor du har den lille rulle til tærter fra?
    Mange hilsner Rie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rie
      Tusind tak for din søde kommentar, det glæder mig meget at høre :)
      Den lille rulle har jeg købt i Citti i Flensborg. Jeg har set at Tupperware har noget lignende.
      De bedste hilsner
      Doris

      Slet