tirsdag den 27. september 2011

Glutenfrie knækbrød


Lækre sprøde knækbrød, som smager lige godt både med og uden pålæg, som et godt mellemmåltid.


1 dl havregryn
1 dl solsikkefrø
1dl hørfrø
1 dl græskarkerner
1 dl sesamfrø
2 dl vand
1 ¼ dl olie
3 dl mel
1 tsk bagepulver
1 tsk salt

Rør alle ingredienser sammen i en skål. Brug en grydeske, da massen bliver meget klistret. Del dejen i 2, og rul hver del ud mellem 2 stykker bagepapir til ca. 2 mm tykkelse. Fjern det øverste stykke bagepapir og del dejen i aflange tern med et pizzahjul. Bages i en forvarmet ovn ved 180 grader i 20-25 min. til de er sprøde og gyldne. Afkøles på en rist, og opbevares lufttæt.

36 kommentarer:

  1. Sikke en skøn opskrift! De er jo super nemme og hurtige at bage og smager så lækkert at min kæreste og jeg næsten havde spist det hele den første aften.

    SvarSlet
  2. Hej Kerstin
    Ja hjemme hos os forsvinder de også som dug for solen, jeg bager altid dobbelt portion, så det er rart at de er så hurtige at lave:)

    SvarSlet
  3. Hej Doris! Sikke dejlige knækbrød:) Jeg har haft stor glæde af dem. Jeg er generelt rigtig inspireret af dine opskrifter og det er skønt at kunne søge inspiration på din side, da det hele virker så gennemprøvet. Jeg har selv lige oprettet en blog med opskrifter fra min glutenfri hverdag. Hvis det er okay vil jeg gerne lægge denne opskrift op, hvor jeg refererer til dig og din side? Jeg har nogle små ændringer, men grundidéen er jo din.
    Hilsener fra Katrine - en cøliakifan:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Katrine
      Det glæder mig meget at du synes om siden. Langt størsteparten af opskrifterne er også nogle jeg har bagt mange gange. Nogle enkelte har jeg lagt ud fordi andre anbefalede dem som rigtig gode på facebook, men jeg vil gerne kunne stå inde for de opskrifter der ligger her, så derfor vil jeg helst selv have afprøvet dem inden, men det kan være svært at få spist alle de prøvebagninger.
      Du må meget gerne lægge opskriften ud, bare du henviser til min side. Hvad hedder din blog?
      Venlig hilsen
      Doris

      Slet
  4. Hej Doris!
    Tak! Så skal den deles..:) Min blog hedder: www.katrineskokkerier.blogspot.dk
    Jeg havde faktisk lidt op på de færdig melprodukter, som Finax osv, da jeg ikke synes at brødet blev så spændende. Men efter at have prøvet nogle af dine opskrifter, så har du klart fået mig vendt - nu er der både den orange og blå Finax at finde i mine skabe!
    Kig endelig forbi min side - den bliver forhåbentlig lige så brugbar og informationsrig som din på et tidspunkt!

    Hilsen Katrine

    SvarSlet
  5. Hej Doris

    Din blok er simpelthen glud værd som ny i dette univers. Min datter har lige fået cøliaki og jeg har bagt efter flere af dine opskrifter og hun er rigtig glad for det hele uanset om det er brød, kage eller disse her knækbrød.

    Vi var hos diætisten i torsdags, som kunne fortælle at hun havde hørt at det var rigtig svært at bage gltenfrit.... Jeg kunne så fortælle hende at det var det ihvertfald ikke med dine opskrifter :-) Jeg tror lige jeg ville maile hende nogle link til de ting jeg har prøvet at bage, så hun ikke skræmmer livet af andre nye med cøliaki ved at sige det er så svært at bage glutenfrit. For det er ihvertfald ikke vores oplevelse :-) og det smager jo så super godt, at vi andre er misundelige på min datters brød. :-)

    Mvh Heidi B

    SvarSlet
  6. Hej Heide.
    Hvor er det bare dejligt at høre at jeg har kunnet være med til at give jer en nem og positiv start på det glutenfrie liv :) Det var lige netop det jeg håbede på da jeg startede bloggen, for det er jo en stor mundfuld, og ikke mindst for et barn.
    Det er super godt at du vil maile nogel links til din diætist, så endnu flere kan få gavn af det, tak for det :) Jeg har også lige selv været til kontrol, og min egen diætist var meget imponeret, og bad mig komme med en stak visit kort til bloggen, som hun så ville dele ud hver gang hun fik nogen til kontrol, det synes jeg virkelig er fantastisk :)
    God påske
    Doris

    SvarSlet
  7. Ihhh jeg er seå spændt for jeg har lige handlet ind til denne opskrift så at når den lille sover vil jeg gå igang så de er klar til de store kommer hjem fra skolen ;)
    Tusind tak!

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme, jeg håber de blev gode :)

      Slet
  8. Advarsel til gluten allergikere: Der er gluten i alle former for havregryn.

    SvarSlet
    Svar
    1. NEJ DET ER DER IKKE,JEG VILLE ALDRIG SÆTTE OPSKRIFTER IND PÅ DENNE BLOG HVIS DER INDGIK GLUTEN I DEM. Havre indeholder ikke gluten fra naturens side, men almindelige havregryn som sælges i dagligvare butikkerne kan være blevet forurenet med glutenholdigt korn, da der ofte valses andre kornsorter på de samme møller. DERFOR SKAL MAN KØBE REN HAVRE, HVILKET OGSÅ ER BRUGT I ALLE MINE OPSKRIFTER. DVS. GLUTENFRIE HAVREGRYN. Jeg har jo selv både cøliaki og dermatitis så jeg kan jo selvfølgelig heller ikke bruge almindelige havregryn.

      Slet
  9. Jeg fandt også denne her opskrift (dog bare på dk-kogebogen) hvor der blev anbefalet at drysse salt over dem.. Det er altså vildt lækkert og minder lidt om chips :P

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Christina. Tak for tippet, det skal helt sikkert prøves :)
      Mvh Doris

      Slet
  10. De nemmeste knækbrød i hele verden :)...hvilken olie bruger du. Jeg prøvede med flydende Becel (som jo indeholder en del planteolier), men syns ikke det fungerede helt fint.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kirsten.
      Jeg bruger altid oliven- eller rapsolie i dem :)
      Mvh Doris

      Slet
  11. Hvilken mel bruger du i dine knæk brød ? vil nemlig gerne prøve at bage glutenfri. Har set at flere her påstår at havregryn indeholder gluten ikke hvis du f.eks bruger øko fra aurion

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Harehop (sødt navn ;))
      Jeg bruger som regel orange Finax, men har også bagt dem med andet, tror ikke det kommer sig så nøje, de er så super nemme så har ikke oplevet problemer med dem uanset hvilken slags mel jeg brugte :)
      Mvh Doris

      Slet
  12. Hej Doris.
    Har selv lige fået at vide at jeg har gluten allergi, så det var en glædelig overraskelse at finde din blog. Har prøvet at bage et par brød uden det store held, men vil nu præøve nogle af dine opskrifter. Jeg har dog lige et spørgsmål til havregryn. Hvad slags er det du bruger?
    Mvh Anya

    SvarSlet
  13. Hej Anya
    Velkommen til :) Håber du kan få gavn af mine opskrifter.
    Du skal købe glutenfrie havregryn, de kan købes i helsekostforretninger, hos Løvbjerg eller på netter hos f.eks. Allergikost.com. Der findes forskellige mærker, f.eks: Semper, Provena eller Aurion. DU MÅ UNDER INGEN OMSTÆNDIGHEDER KØBE DE ALMINDELIGE I SUPERMARKEDERNE, da de er forurenede med hvede mm.
    Mvh Doris

    SvarSlet
  14. Tak for svaret :) Nej jeg ved godt at jeg ikke skal købe de almindelige... Nu prøver jeg så at købe varer hos Poensgen i tyskland, men umiddelbart ser det ud til at man selv skal hente varerne... ( Det er jeg kommet frem til ved hjælp af Google oversæt )Kan man ikke få sendt derfra og til DK? De er jo meget billigere end herhjemme.
    Mvh Anya

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo man kan godt få sendt til dk fra Poensgen, det har jeg selv fået. Er du ikke sød lige at skrive til mig på min mail adresse doris.krogh1@gmail.com for så skal jeg lige forklare dig hvordan jeg gjorde, det vil blive et frygteligt langt indlæg at lave her ;)
      Mvh Doris

      Slet
    2. Du må meget gerne lave et langt indlæg, eller sende mig beskrivelse på det :)

      Slet
  15. Hej Doris.

    Min datter på 4 har netop fået konstateret cøliaki, og du sendte mig dit link via facebook, så nu er jeg her ;)
    Jeg har bagt disse knækbrød mange gange før, men hvilken slags mel bruger du, når det skal være glutenfrit?

    Vh Mai

    SvarSlet
  16. Hej Mai
    Velkommen til :) Til denne opskrift kommer det sig ikke så nøje hvilken mel du bruger, brug hvad du lige har i skabet, finax, schär, mixwell eller semper det bliver godt altsammen. I de opskrifter hvor jeg ikke skriver en speciel type mel, kan man bruge hvad man har. Læs evt, også mit indlæg om mel, det kan måske også hjælpe dig lidt http://glutenfriefristelser.blogspot.dk/2011/09/lidt-om-glutenfrit-mel_24.html.
    De bedste hilsner Doris

    SvarSlet
  17. Super let....smager jo fantastisk.....:))

    SvarSlet
  18. Hejsa. Rigtig lækkert og nemt knækbrød, men jeg har et lille problem med havre, også selv om den er ren. Kan jeg bruge andet, f.eks. hirse, eller bliver det ikke godt?
    Mvh Inga

    SvarSlet
  19. Hej Inga
    Det har jeg desværre ikke prøvet, men mon ikke det kan lade sig gøre med hirse eller guinoa flager som du selv foreslår. Beklager at jeg ikke er til så meget hjælp der, men hvis du selv har mod på at forsøge, vil jeg rigtig gerne høre hvordan det går :)
    Mvh Doris

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg prøver i dag, så jeg skal nok melde videre :)

      Slet
    2. Hej igen.
      Det bliver bare SÅ godt. Jeg er heller ikke til græskarkerner, så dem skiftede jeg ud med hakkede mandler (ikke smuttede) - og så fik halvdelen et lille touch af fennikelfrø. Det kan anbefales :)
      Hilsen Inga

      Slet
    3. Hejsa
      Ej hvor godt, og tak fordi du ville dele, det må jeg prøve :) Blev det hirseflagerne du brugte?
      De bedste hilsner
      Doris

      Slet
    4. Ja, hirseflager - og melet blev (tilfældigvis) Schärmix c og fuldkornsrismel. Den lille detalje med fennikelfrø er altså vildt lækker, hvis man kan lide et lille diskret 'svirp' af lakrids :)

      Slet
  20. Hvordan kan du kalde dem glutenfrie når havregryn fra naturens side ikke er glutenfrit?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jens
      Jeg er ked af at denne debat hele tiden kommer op, men hvis du læser de andre indlægene under denne opskrift, vil du se at jeg tidligere har svaret på dette spørgsmål, men her får du lige en kopi af mit tidligere svar: NEJ DET ER DER IKKE,JEG VILLE ALDRIG SÆTTE OPSKRIFTER IND PÅ DENNE BLOG HVIS DER INDGIK GLUTEN I DEM. Havre indeholder ikke gluten fra naturens side, men almindelige havregryn som sælges i dagligvare butikkerne kan være blevet forurenet med glutenholdigt korn, da der ofte valses andre kornsorter på de samme møller. DERFOR SKAL MAN KØBE REN HAVRE, HVILKET OGSÅ ER BRUGT I ALLE MINE OPSKRIFTER. DVS. GLUTENFRIE HAVREGRYN. Jeg har jo selv både cøliaki og dermatitis så jeg kan jo selvfølgelig heller ikke bruge almindelige havregryn.
      Mvh Doris

      Slet
    2. Og lige meget hvad, så er det her jo en blog for glutenfrie fristelser. Så hvis man er i den situation, som de fleste af os der læser herinde, at man har problemer med gluten, så ved man vel også godt at man skal skaffe sig både glutenfrie havregryn og glutenfrit mel. :-)

      Slet
  21. De her er skønne! Jeg kom kun sesam og hørfrø i og melet bestod af majsmel og boghvede, mmmh! Så lækre - tak for opskrift :D

    SvarSlet
  22. Hejsa. Kan det lade sig gøre at bruge mandelmel?

    SvarSlet