fredag den 21. oktober 2011

Pizzasnegle, glutenfrie


Opskriften på dejen kan bruges som grunddej, jeg bagte følgende med samme dej, pølsehorn, hvidløgssnegle, franskbrød og pølsebrød. Dejen er nem at arbejde med, og derfor god til opskrifter hvor dejen skal rulles ud. Samtidig er den så fast, uden at blive tør, at jeg kunne lave et franskbrød uden form.

Dej:
2,5 dl vand
2,5 dl letmælk
25 g fiber HUSK
30 g gær
2 æg
30 g sukker
500 g fint glutenfrit mel (jeg brugte orange Finax og Sempers den lidt grove )
25 g rapsolie
30 g oliemargarine
1½ tsk salt

Fyld:
glutenfri tomatsovs
1-2 pakker skinkestrimler
revet ost

Dejen røres på maskine. Vand og mælk lunes til det er håndvarmt og hældes i røreskålen. Gæren smuldres i og fiberhusk tilsættes blandingen, som røres i 5 minutter til fiberhusken gelerer.  Melsorterne, olie, margarine, sukker, æggene og salt tilsættes. Røres i 15 minutter. Hæver tildækket i 30 minutter et lunt sted.
Hænderne smøres ind i olie inden dejen håndteres. Dejen slås sammen med knyttet hånd i røreskålen, og deles i to dele. Smør olie på bordet til udrulning. Rul hver del ud til en stor firkant, ca 1 cm tyk. Fordel tomatsovs, skinke og ost ud over frikanterne, og rul dem sammen til en pølse.

Del pølsen i skiver på ca 3 cm tykkelse med en skarp kniv, og læg dem på en bageplade med bagepapir, eller læg hver snegl i en muffinform, så er de nemme at tage med i madpakken, og man har noget at holde ved når de skal spises. Hæver lunt, tildækket i ca 30 min. Bages ved 200 grader i 12.

1 kommentar:

  1. Er først lige begyndt at kigge på bloggen her da min søn måske har gluten allergi. Har du prøvet at rulle dej ud med kartoffelmel? Det bruger jeg altid til tærter og småkager for så klistrer dejen ikke til bordet. Tænkte at det måske også kan bruges til gærdej.
    Kh
    Birgitte

    SvarSlet