torsdag den 14. november 2013

4 uger i USA, part 2



Så kommer anden del endelig, jeg beklager den lange ventetid, men der har været rigtig meget arbejde med vores nye bog, og andre spændende projekter. Og derudover har jeg haft problemer med en del billeder som desværre er gået tabt fordi de var taget med min søns amerikanske mobil, vi har forsøgt forskellige ting for at få dem frem, men desværre uden helt.



2 ugers road trip:
Disse 2 uger var jeg lidt mere nervøs for mht. til hvordan det skulle gå med min mad.
Vi fløj fra Chicago til Phoenix, hvor vi havde lejet en bil. Vores road trip gik fra Phoenix via Grand Canyon, Las Vegas, Los Angeles, Solvang, San Fransisco, Napa Valley, Avenue of the giants, High way 1 og op til Portland i Oregon hvor vi skulle tilbringe den sidste uge hos min bonus datter og hendes mand som bor der.

Vi havde reserveret de første tre overnatninger hjemme fra via Expedia og resten skulle vi så bestille efterhånden som vi vidste hvor langt vi nåede fra dag til dag. Et lille tip på vejen her til dem der har planer om noget lignende: hvis man hele tiden bestiller hotel to dage frem kan man opnå gode rabatter via f.eks Expedia fordi betalingen så kan nå at gå gennem Expedia, hvis man kun bestiller fra dag til dag får man ikke rabatterne fordi betalingen så vil gå direkte via det hotel man bestiller.

Desværre lykkedes det mig aldrig at finde et hotel hvor jeg kunne bestille glutenfri morgenmad, så jeg lavede mig et morgenmadskit så jeg var dækket ind mht til morgenmaden:

Morgenmads kit
Mit morgenmads kit bestod af granola, toast og quick cooking oats - så var jeg nogenlunde dækket ind, alt efter hvad der var på morgenbuffeten, og hvis der ikke var noget som helst jeg kunne spise, kunne jeg altid få noget kogende vand til at lave havregrød med æbletern eller lignende på.
Mht til toasten fungerede det også fint selv om man ikke kunne bruge toasteren, for selv om jeg for det meste måtte købe brødet fra frost, var det så blødt og lækkert når det var tøet op at man sagtens kunne spise det i flere dage uden at det var ristet. Indimellem valgte jeg også at bruge toasteren, når den så meget ren ud, men da der skal meget til før jeg får symptomer, er det ikke noget jeg vil anbefale hvis man er meget sensitiv. Men en god ide kan være at medbringe toastbags som man kan riste brødet i. Dem har jeg bl.a. set hos Reformhaus i Flensborg.

Her er andet lækkert alternativ til morgenmaden, som jeg spiste en gang imellem når jeg kunne riste dem i toasteren, de er bare så gode, og fåes næsten i alle de supermarkeder som har glutenfrit på frost.
For at disse ting kunne holde sig i nogle dag, startede vi med at købe en billig køletaske som vi så fyldte med isterninger hver morgen inden vi kørte videre. Der står isterninge maskiner på hvert eneste hotel, så det fungerede fint. Og så var der også mulighed for at have masser af vand på køl til turen.

Morgenmad Wholefoods
Nogle få gange lykkedes det ikke at finde et hotel hvor vi kunne få morgenmad. I de tilfælde stod den som regel på morgenmad i Whole Foods - jeg eeelsker Whole Foods - de har bare så fantastisk mange spændende glutenfrie ting - og i det hele taget mange spændende ting.
Det er et ret specielt supermarked fordi der inde i selve butikken også er forskellige spisesteder. Bl.a. er der en stor afdeling med alle mulige varme retter til både morgenmad, frokost og aftensmad, som man så selv går rundt og tager af hvad man har lyst til, og så går man simpelthen til kassen og får vejet sin mad og betaler så efter vægt. Alle retter er mærket så man tydeligt kan se hvilke allergener der er i retten, så det er meget trygt at spise her da der er rigtig mange glutenfri alternativer. På billedet er det min morgenmad, med quinoagrød i skålen.
Vi spiste også aftensmad her et par gange, hvor der var for langt til et glutenfrit alternativ.

Frostvarer fra Wholefoods
Glutenfri pizza Wholefoods


Frokosten slap vi forholdsvist nemt om ved, den bestod de fleste dage af en færdigpakket salat, med glutenfrit brød eller tortillas. I Californien findes en supermarkeds kæde som hedder Safeway, de har et fint udvalg af glutenfrie varer og der var stort set en butik i hver eneste by vi kørte igennem, så det blev vores faste indkøbssted til frokost. Vi blev ret hurtigt anbefalet at tegne et gratis club medlemsskab til butikken, da der var store rabatter at hente på rigtig mange af de ting vi købte næsten dagligt, så det tip er hermed givet videre, man opgiver bare sin danske adresse og så kører det.

Til aftensmaden brugte jeg som regel min super gode app Find me gluten free den fungerer bare super godt. Du indtaster blot hvor du er, og så kan du vælge hvilken kategori du søger, pizza, burger, bagerier, øl, dagligvarer og alt muligt andet. Og skulle det være så uheldigt at der ingen muligheder er, kan man som regel finde noget med majstortillas på en mexikansk restaurant eller som jeg skrev i mit tidligere indlæg - kan man få en burger med salat omkring i stedet for burgerbolle. Her er et par eksempler på aftensmad:

Lidt Mexikansk





I LasVegas spiste vi aftensmad på Outback der fik jeg simpelthen den mest fantastiske service. De havde helt styr på hvad jeg kunne spise og ikke spise, så jeg bestilte en steak med hvidløgskartoffelmos - smagte fantastisk. Men i køkkenet kom de til at lægge pommes frites på min tallerken i stedet for mosen, og så blev hele min portion kasseret og de startede forfra, fordi pommes fritsene ikke var "rene" fra frituren. Dette gjorde at jeg måtte vente lidt yderligere på min mad, så derfor fik jeg da lige denne fantastiske dessert på husets regning, brownie med vaniljeis chokoladesovs og flødeskum - hold nu op den var god: 


En enkelt glutenfri oplevelse jeg gerne vil fremhæve, var Oxbow market som vi besøgte i Napa Valley. Det var seriøst Gluten Free Heaven, der var bare den ene bod efter den anden med glutenfrie lækkerier, og her snakker vi ikke bare et par lækkerier, det var simpelthen ALT der var glutenfrit, der var frokost steder med alt glutenfrit, bagere med alt glutenfri, glutenfri cupcakes og glutenfri pizza og jeg ved ikke alt det der var - jeg var seriøst ved at gå helt i coma. Her følger lidt billeder fra stedet og af de ting jeg fik smagt.


Corn pockets til frokost fra Pica Pica
 

Hvis du har lyst til at læse mere om road trip i USA kan du finde yderligere tips og vlogs omkring road trip, indkøb, sund livsstil mm. på denne spændende blog











Ingen kommentarer:

Send en kommentar