onsdag den 14. august 2013

4 uger i USA

Hej med jer
Så er jeg endelig på banen igen, frisk hjemvendt fra 4 uger i USA, fyldt op med fantastiske glutenfrie oplevelser og  billeder af glutenfri mad og udvalg i butikker som vil få jer alle til at ønske at i kunne flytte til USA med det samme ;) - sådan har jeg det ihvertfald!!! For hvis man synes at Sverige er som at komme i glutenfri himmel, ja så ved jeg ikke hvad man skal kalde USA, det er jo helt vildt et udvalg de har alle vegen, da må man desværre konstatere at vi bor i et glutenfri-uland i forhold til.
Jeg vil starte min beretning helt fra begyndelsen, da jeg ofte ser spørgsmål omkring flymad og hvad man kan tage med selv mm.


Vi rejste med KLM fra Billund til Chicago, og jeg havde selvfølgelig bestilt glutenfri flymad da vi bestilte billetterne og der var heller ingen problemer der. Men jeg har det altid lidt skidt med at rejse hjemmefra uden at tage mit eget mad med, så jeg havde bagt nogle gode solide myslibarer til turen og derudover havde jeg mine egne boller, nødder og lidt frugt med - så skulle jeg kunne klare turen. Jeg har været i USA flere gange og har aldrig oplevet at der var problemer med at tage min egen mad med om bord på flyet, blot skal man huske at få spist det hele, eller smide resterne ud i flyet,  inden man skal i gennem tolden når man går fra borde i USA for man må ikke indføre mad og frugt  - slik siger de ikke noget til. Det gik så selvfølgelig også som det plejer for mig, jeg blev stoppet af en toldhund - denne gang var det et æble jeg havde glemt (sidst var det en halv bolle, og første gang havde jeg både frugt og boller i tasken :( ) men til næste gang tror jeg at jeg har lært det ;)

I Chicago havde vi lejet en bil og skulle så selv køre til Green Bay i Wisconsin, hvor vi skulle hente vores søn som har været udvekslingsstuderende, gået et år på High School og boet hos en amerikansk familie hvor både hans host mor, bror og 7 andre i moderens familie har cøliaki. Så skulle nogle af jer have børn med cøliaki som har et ønske om at blive udvekslingsstuderende er det absolut ikke noget problem. Familien valgte vores søn fordi vi på et tidspunkt troede at han også havde cøliaki, så det var et kriterium da han søgte, at glutenfri kost skulle være en mulighed, vi har så senere fundet ud af at han ikke har det, men det er en anden sag.

Det var en fantastisk uge vi tilbragte sammen med hos hans amerikanske familie, nogle helt utroligt søde, og gæstfrie mennesker. Han var den 5. studerende de havde haft boende, hvilket jeg synes siger rigtig meget om deres gæstfrihed og overskud, og nummer 6 er lige ankommet i denne uge.
Det blev en uge hvor jeg virkelig fik at se hvor nemt det er at leve glutenfrit i USA i forhold til DK. Som de fleste måske ved, går man meget ud og spiser i USA, så flere dage var vi både ud at spise frokost og aftensmad - alt sammen glutenfri - vildt fedt at opleve. Desværre mangler der nogle billeder som jeg har lidt problemer med at få sat ind, men skulle det lykkes får i dem senere. Her er et par billeder af noget af det vi fik og links til restauranterne (jeg beklager at billedkvaliteten ikke er så god på nogel af billederne):

Sandwich fra Cheese Cake Heaven.
Desværre ser den lidt trist ud på billedet, men den smagte rigtig godt. Jeg fortrød lidt at jeg ikke fik bestilt en med lidt mere grønt i, der var rigtig meget at vælge imellem, men jeg fik denne anbefalet, så man skal jo lige lære det ;)
Den lille muffin, var en gratis smagsprøve på en ny glutenfri muffin, som måske skulle på menukortet.

Burger fra Red Robin
Super god burger.









Derudover fik jeg en super lækker pastaret på:  Grazies

Et par gange fik vi burger, hvor man ikke kunne få en glutenfri bolle, men så kan man altid få dem til at lave burgeren pakket ind i salat blade i stedet for. Man kan altid medbringe sin egen bolle og så bare selv lægge den om burgeren, for man får dem ikke til at tage den med i køkkenet og lave deres burger i en medbragt bolle, det er ikke tilladt ifølge deres fødevarekontrol. Et godt sted hvis man er til burger, er Five Guys , deres pommes frites er super gode, hjemmelavede og glutenfrie. Jeg fandt dette billed af en "Lettuce wrap burger" som lige netop er fra Five Guys ;)

Hvis man gerne vil have en glutenfri burger bolle eller i det hele taget brød ved hånden på en tur som denne vil jeg klart anbefale Udi's glutenfrie brød. Nogle steder kan man finde det frisk på hylderne, men de fleste steder er det på frost, men det betyder ikke noget at det har været frosset. Når det er optøet er det så lækkert og bløde at det på ingen måde behøver at lunes eller ristes og det kan holde sig lækkert i flere dage - helt klart min favorit.

Sidst men ikke mindst var der det lokale supermarked "Festival Foods" som selvfølgelig havde et stort udvalg af alt muligt glutenfrit, bl.a. brød på frost.

Under hele turen har jeg benyttet mig af siden "Findmeglutenfree.com" som har været genial til at finde steder at spise og supermarkeder hvor jeg kunne købe det fornødne.

Som det sidste i første afsnit om min tur vil jeg lige advare mod at man blindt stoler på at den mad man får når man spiser ude er 100% glutenfri, og det gælder egentligt hvor end i verden man befinder sig, selv om de skriver i menukortet at de har glutenfri mad, er det ikke altid ensbetydende med at de ved hvordan maden skal håndteres, så spørg ALTID om de holder det glutenfrie for sig og om de bruger en separat kniv og et rent bræt til det. Jeg var ude for at de det ene sted hvor de tilbød sandwich med glutenfrit brød, brugte den samme kniv og det samme bræt til det glutenfrie som de brugte til det almindelige - og hvorfor så overhovedet have besværet med at tilbyde det når de alligevel får det ødelagt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar