lørdag den 8. september 2012

Lasagne med LCHF plader, uden mel



Da jeg jo konstant kæmper med vægten, forsøger jeg altid at undgå at spise for mange tomme kulhydrater – hvilket jo absolut ikke er nemt med en blog som min.

Forleden dag var jeg så virkelig i humør til lasagne, så jeg gik på jagt på nettet og fandt denne opskrift på LCHF pasta som lød rigtig spændende og nem. Jeg må så nok indrømme at jeg også er meget fedt forskrækket, så det der med at leve helt efter LCHF princippet blive aldrig mig. Så mine lasagneplader blev nok nærmere LCLF, men de blev nok noget nær de bedste lasagneplader jeg nogensinde har fået. Det bliver helt klart dem jeg vil lave fremover.



Samtidig tror jeg opskriften vil være super god både til pasta og som wraps/ruller med f.eks. krydret smelteost, salat og røget laks eller hvad man nu kan finde på. Men det må der komme mere om på et senere tidspunkt.

4-6 pers.

8 æg
1 pk light philadelphia (original opskrift er med fløde philadelphia)
10 tsk fiber HUSK el. 1 lille dl


Tænd ovnen på 150 grader varmluft.
Pisk æggene luftige med en håndmixer.
Tilsæt fiber HUSK og Philadelphia og pisk det godt sammen.
Lad det hvile i 10 min og pisk det igennem igen.
Tag fire stykker bagepapir som passer til dine bageplader og pensl dem med olie så lasagnepladerne er nemme at få af igen når de er bagt.
Del dejen i to lige store portioner og læg en portion på hver sit bagepapir.
Læg et andet stykke bagepapir ovenpå med den olierede side nedad og rul dejen ud mellem papiret med en kagerulle.
Rul det ud i en firkant så godt du kan så det passer til dine bageplader.
Stil begge plader i ovnen og bag dem i 10 min.
Tag pladerne ud, fjern det øverste lag papir og lad dem køle af.
Nu kan du så skære eller klippe pladerne så de passer i størrelse til dit fad. Jeg brugte et fad som var 25x32 og denne portion passede perfekt til denne størrelse.

Du kan også vælge at bruge pladerne til pasta, så ruller du blot pladerne sammen og skærer dem i tynde strimler med en skarp kniv. Eller du kan skære dem ud så de passer til wraps eller rulle dem med salat, krydderost og røget laks.


Kødsovs til lasagne

800 g oksehak 3-7%
2 store løg, groft hakkede
2 gulerødder, fint revet
1 stor eller 2 små pastinak rødder, fint revet
3 stængler bladselleri, fint revet
1 rød peber i små tern
1 rød chili, fint hakket
4 fed hvidløg
2 kviste rosmarin, ca 15 cm lange (hele kvisten kommer i)
4 kviste timian, ca 5 cm lange (hele kvisten kommer i)
bladene fra et par kviste basilikum, fint hakket
3 laurbærblade
ca 1 spsk tørret oregano
2 glas Dolmio tomatsovs
1 flaske Cremefine til madlavning, 250 ml
vand til at spæde op med
kryddersalt og friskkværnet peber


½ ltr Morney sovs 4% (hvis man elsker meget bechamelsovs i lasagnen bør man bruge 1 ltr.)
1 bæger hytteost (kan udelades)
revet ost efter smag til topping, jeg brugte en 20+


Rengør alle grønsagerne, og riv, hak og snit dem så de er klar.
Brun kødet og tag det af varmen.
Herefter brunes alle grønsagerne let.
Bland kød, grønsager, de hele kviste rosmarin og timian og alle de resterende ingredienser og bring det i kog. Start med kun at tilsætte et par dl vand og se hvordan konsistensen bliver når sovsen koger. Sovsen må ikke være for tynd, da disse lasagneplader ikke suger noget af væsken, i modsætning til almindelige plader.
Lad sovsen simre 30-45 min. Rør indimellem i sovsen og se om der skal mere vand i.
Smag sovsen til med salt og peber, og fjern rosmarin/timian kvistene og laurbærbladene.
Læg lasagnen sammen. Jeg havde til 3 lag plader i ovenstående portion LCHF plader til mit fad på 25x32 cm.
Jeg starter altid med kødsovs, hvilket vistnok ikke er helt korrekt. Fordel 1/4 af hytteosten ud over og et tyndt lag morney sovs - der skal spares lidt på det hvis der skal være til 4 lag, og til sidst et lag lasagneplader. Fortsæt sådan til du har brugt alle pladerne og slut så med et lag kødsovs/hytteost/ morney sovs og øverst et lag revet ost.
Gratiner lasagnen ved 200 grader i 30 min.

Serveres med en god portion salat til.

2 kommentarer:

  1. Det lyder vild spændende. Ved du om de kan fryses?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa.
      Det har jeg ikke prøvet endnu, men vil tro at man sagtens kan :)
      Mvh Doris

      Slet