fredag den 13. juli 2012

Amerikanske pandekager med havremel, glutenfrie


Yes, jeg er lige kommet hjem efter 2 døgn på arbejde – og nu venter der 3½ ugers ferie forude – feeedt! Hvis bare ikke det lige var for det elendige danske sommervejr – men nå – vi må få det bedste ud af det. Desværre skal vi så også i ferien tage afsked med vores den mindste, som skal til USA på high shool i 11 måneder – det bliver hårdt for mor her!

Det bedste jeg ved når jeg kommer hjem om morgenen efter arbejde - er min morgenmad og min morgenkaffe – som jeg kan sidde og nyde i ro og mag, helt alene i et helt stille hus sammen med min lille vovse – som har savnet sin mor helt vildt.



I dag stod den så på disse super lækre amerikanske pandekager som jeg fandt en opskrift på i det lille opskrifts hæfte fra Provena som Gurli fra Allergikost var så sød at sende til mig. De er virkelig værd at prøve.

Ingredienser

(10 store eller 20 små)



2 tsk bagepulver

1 tsk sukker

1/4 tsk salt

3½ dl mælk (jeg tilføjede yderligere 1 dl, da jeg syntes dejen var lidt tyk)

2 æg

3 tsk olie eller flydende margarine


Olie eller margarine til bagning.


Til servering: ahornsirup, bær eller marmelade


Bland begge meltyper, sukker, bagepulver og salt.

I en anden skål piskes æggene let sammen og mælk og olie tilsættes.

Bland nu de tørre ingredienser i og pisk dejen sammen.

Lad dejen hvile 10-15 min.

Bag pandekagerne (de skal være ca 10 cm i diameter) på en pande. Vend pandekagerne, når der kommer bobler i overfladen.

Tip: Jeg bruger en isske til at øse dejen op med, det giver den helt perfekte mængde dej, og alle pandekagerne bliver lige store. Jeg kan have 4 ad gangen på panden. Isskeen er også perfekt til boller og muffins.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar