onsdag den 13. juni 2012

Rabarbermuffins, glutenfrie (laktosefrie)


Mine rabarber gror i øjeblikket som blev de betalt for det, så i dag blev der lavet både rabarber muffins og rabarber is.
Jeg bruger ofte denne grundopskrift på muffins fra www.kvalimad.dk, en super god opskrift som virker hver gang, og som kan varieres i det uendelige. Jeg har bagt den med alle mulige slags mel uden problemer – Finax blå, rød og orange, Semper fin mix, Mixwell basismel osv. og det hele kan bruges uden problemer. Hvis du vil bage frugtmuffins, kan du både bruge friske og frosne frugter. De frosne tages direkte fra fryseren og blandes med melet.
Endvidere vil jeg gerne anbefale siden, da der står rigtig mange ting om forskellige bageteknikker, som man kan have stor gavn af, selvom de ikke specielt handler om glutenfri bagning og der er mange gode opskrifter, som nemt kan ændres til glutenfrie.
Her er bl.a. en rigtig god beskrivelse omkring bagning af muffins: http://www.kvalimad.dk/opskrifter/muffin-grundopskrift-og-muffin-metoden

(ca. 12 stk.)
Grundopskrift

Tørt:
5 dl mel
1 knsp salt
2 tsk bagepulver
1 tsk natron
200 g rabarber

Vådt:
2 ½ dl yoghurt, A38, ymer, (soya yoghurt) eller lign.
1 1/4 dl olie eller smeltet smør
2 ½ dl sukker
1 æg

Tænd ovnen på 200 grader over- og undervarme
Bland alt det tørre i én skål, og alt det våde i en anden skål.
Bland de to ting sammen og rør det hurtigt sammen, du skal ikke røre så længe, når alt melet er blevet vådt er det godt nok.
Fordel dejen i muffinsforme, fyld dem ca. 2/3 op.
Bagetid ca. 20 min.

Tip:
Vend altid fyldet med melet, dette gør at fyldet ikke falder til bunds.
Bag altid muffins og cupcakes ved over-og undervarme, så hæver de lige op, med varmluft risikerer du at de bliver skæve eller løber ud over kanten.
Fyldet kan varieres med alt muligt, bruger du frisk eller frosset frugt bruges mellem 150-200 g (Jeg kan godt lide dem med meget frugt så jeg bruger 200 g, men kvalimad.dk skriver 150 g) se flere tips til fyld her: http://www.kvalimad.dk/opskrifter/muffin-grundopskrift-og-muffin-metoden.
(Hvis du vil bage laktosefri skal du bruge soyayoghurt og olie i opskriften, og brug IKKE rød Finax, den indeholder laktose.)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar